Børne og Undervisningsministeriets logo
UndervisningsmaterialerUng til ung
Om OnDannelsesprincipper
Børne og Undervisningsministeriets logo
sammen om digital dannelse

mere fra on

on-skole.dkon-hjem.dkon-ungdom.dkon-fritid.dkon-undervisning.dkon-digitalfrontløber.dk
Børne og Undervisningsministeriets logo

On er finansieret af midler fra Børne- og Undervisningsministeriets Pulje til styrket indsats for digital dannelse af børn og unge.

Kontakt og supportPressePrivatlivs- og persondatapolitikCookiepolitik

© On 2025

💻
Nærbillede af teenagere der gamer

Digitalt (over)forbrug?

Det kan være svært at finde en god balance i brugen af telefon og computer. Mange apps og digitale platforme er designet til, at vi bruger mest muligt tid på dem – men vi har også brug for at sove, at bevæge os, slappe af og ses med andre i hverdagen. Hvordan sørger vi for, at det er os, der styrer skærmen og ikke skærmen, der styrer os?

Gå på opdagelse

Nu er det blevet tid til, at I skal dykke lidt dybere ned i jeres tema. Måske I allerede nu ved, hvad jeres event skal handle om, eller måske I stadig er lidt i tvivl. Uanset om I har besluttet indholdet for jeres event eller ej, skal I nu gå på opdagelse her på temasiden. Måske støder I på viden, som I ikke allerede havde, eller måske I får en god snak og bliver klogere på hinandens meninger og perspektiver. 

Her på temasiden finder I en masse information om jeres digitale tema. Se et udpluk at videoerne, tal om spørgsmålene og kig på graferne. Det vigtigste er ikke, at I når igennem det hele - det vigtigste er, at I får talt om, hvad I tænker om det digitale tema. 

Kære brevkasse...

Læs med på et brev til Cyberhus' Brevkasse

  • Tryk på knappen nedenfor for at åbne brevet, som handler om at føle sig afhængig af sin telefon.
  • Når du har læst brevet, skal du enten tale sammen i en gruppe med andre, som også har læst brevet, eller tænke på egen hånd over spørgsmålene nedenfor.
Hvad synes du om rådet fra Cyberhus' Brevkasse?
Hvad ville du råde en ven til at gøre, hvis de oplevede, at de følte sig afhængig af deres telefon? 

Husk, at du også kan søge hjælp hos Cyberhus' Brevkasse, hvis du sidder med et lignende problem, som du gerne vil have råd til at håndtere. 

Klik her for at læse brevet

Gaming kan være træning for din hjerne - DR3

  • Tryk på knappen nedenfor for at afspille videoklippet.
  • Når du har set videoen, skal du enten tale sammen med andre, som også har set videoen, eller tænke på egen hånd over spørgsmålene nedenfor.
Hvad tænker du selv kan være fordelene ved at game, og hvad kan være ulemperne? 
Har du selv oplevet, at der er ting, som du er blevet bedre eller dårligere til på grund af gaming?
Hvilket råd ville du give til en ven, som synes, at de gamer for mange timer om dagen? 
Klik her for at afspille videoen
🕑

Check dig selv

God eller dårlig dag? 

  • Hvis du har din telefon til rådighed, så prøv at åbne 'skærmtid'.
  • Find den dag i sidste uge, hvor du havde mindst skærmtid. Kan du huske, hvad du lavede den dag? Husker du den som en god dag?
  • Find den dag i sidste uge, hvor du havde mest skærmtid. Husker du den som bedre eller dårligere?
Graf over antal timer brugt på sociale medier

Timer brugt på sociale medier

  • Kig på grafen, som viser antal timer brugt på sociale medier.
  • Find den aldersgruppe, som du selv tilhører. Passer det tal cirka med, hvor meget tid, du selv bruger på sociale medier? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Kunne du godt tænke dig at bruge mere eller mindre tid på sociale medier?

Marie Watson lever af at live-streame når hun gamer - DR3

  • Tryk på knappen nedenfor for at afspille videoklippet.
  • Når du har set videoen, skal du enten tale sammen med andre, som også har set videoen, eller tænke på egen hånd over spørgsmålene nedenfor.
Marie Watson fra videoen lever af at streame. Hvad tænker du om at have et arbejde, som udelukkende foregår foran en skærm? Ville du have lyst til at have sådan et arbejde? Hvorfor/hvorfor ikke? 
Hvis du skulle være streamer, hvad ville du så streame?
Klik her for at afspille videoen
🧐

Ord og begreber

Nedenfor finder du et par ord og begreber, som relaterer sig til temaet. Måske er du allerede stødt på ordene i videoerne, men måske er du stadig lidt i tvivl om, hvad de egentlig betyder. 

Tryk på ordene og læs de tilhørende beskrivelser. Brug derefter to minutter på selv at skrive alle de ord og emner, som du synes har noget at gøre med temaet.

  • Fastholdelsesmekanismer
  • Digitale kaninhuller
  • Tiltrækningsmekanismer

Hvad sker der, hvis børn bruger meget skærm? – DR

  • Tryk på knappen nedenfor for at afspille videoklippet.
  • Når du har set videoen, skal du enten tale sammen med andre, som også har set videoen, eller tænke på egen hånd over spørgsmålene nedenfor.
Videoen forklarer de negative konsekvenser ved, at børn bruger skærm. Tænker du, at der også kan være negative konsekvenser for unge og voksne, som ofte sidder foran skærm? Hvorfor/hvorfor ikke?
Hvis du kunne bestemme, skulle der så være mere eller mindre computer-undervisning i skolen? Hvorfor?
Klik her for at afspille videoen
🥰

Hvad synes du er det fedeste ved at bruge sin telefon?

At man kan skrive med sine venner
At man kan se videoer og memes
At man kan spille spil
At man kan være på sociale medier
Noget andet? 

Find din balance - On

  • Tryk på knappen nedenfor for at afspille videoklippet.
  • Når du har set videoen, skal du enten tale sammen med andre, som også har set videoen, eller tænke på egen hånd over spørgsmålene nedenfor.
Kan du genkende noget af det, som de unge beskriver i filmen? 
Hvad kan du genkende, og hvad kan du ikke genkende? 
Klik her for at afspille videoen

Fanget i feedet - Børns Vilkår

  • Tryk på knappen nedenfor for at afspille videoklippet.
  • Når du har set videoen, skal du enten tale sammen med andre, som også har set videoen, eller tænke på egen hånd over spørgsmålene nedenfor.
Har du nogensinde oplevet at lande i et digitalt kaninhul?
Kan man bruge sin telefon "for meget", og hvordan ved man, om det er blevet for meget?
Tror du, at mange unge oplever, at det kan være svært at lægge telefonen for sig?
Klik her for at afspille videoen
Graf over brug af udvalgte sociale medier

Mest populære sociale medier

  • Kig på grafen og aflæs, hvilke sociale medier og platforme, som er mest populære.
  • Hvilke sociale medier og digitale platforme bruger du selv mest?
  • Tror du, at du vil bruge de samme sociale medier og digitale platforme om ti år? Hvorfor/hvorfor ikke?

Kilde: Danmarks Statistik, 2023

💭

Tal om...

Hvad synes du er den største misforståelse, når politikere, lærere eller forældre taler om unges brug af telefon og computer? 

Der er hjælp at hente

Har du oplevet noget på nettet, som du ikke ved, hvordan du skal håndtere? Måske er der sket noget ubehageligt online, måske du har været udsat for mobning eller en digital krænkelse - eller måske du bare har brug for nogen at tale med. Kig med nedenfor. 

Elevside
Inspirationsside