Børne og Undervisningsministeriets logo
UndervisningsmaterialerUng til ung
Om OnDannelsesprincipper
Børne og Undervisningsministeriets logo
sammen om digital dannelse

mere fra on

on-skole.dkon-hjem.dkon-ungdom.dkon-fritid.dkon-undervisning.dkon-digitalfrontløber.dk
Børne og Undervisningsministeriets logo

On er finansieret af midler fra Børne- og Undervisningsministeriets Pulje til styrket indsats for digital dannelse af børn og unge.

Kontakt og supportPressePrivatlivs- og persondatapolitikCookiepolitik

© On 2025

☜
Teenager viser noget på sin smartphone til en anden

Sådan kan du anvende Ung til ung

Ønsker du at blive klogere på, hvilke konkrete måder, du kan arbejde med Ung til ung på skolen, så kig med nedenfor. Her finder du blandt andet en beskrivelse af, hvordan Ung til ung kan anvendes i elevrådet og hvordan det kan knyttes til de faglige mål.

Ung til ung i elevrådet

Selvom organiseringen af elevråd kan variere fra skole til skole, eller institution til institution, er elevrådsarbejdet vigtigt for både institution, skole og elever. Elevrådet kan styrke fællesskabet og forbedre dagligdagen på FGU-institutionerne og skolerne og kan bidrage til, at elevernes stemmer bliver hørt, når der tages beslutninger. Desuden kan elevrådet stå for sociale aktiviteter og på den måde være med til at styrke fællesskabet.

Vælger I at arbejde med Ung til ung i elevrådet, er det elevrådet, der dels udvælger, undersøger og formidler et budskab om en digital tematik gennem et event for øvrige elever på skolen. 

Arbejdet med Ung til ung kan knyttes til elevrådets formål, da Ung til ung netop tager afsæt i elevernes stemmer i samtalen om digital trivsel. Desuden kan det event, som elevrådet afholder for skolens øvrige elever være med til at styrke fællesskabet og dagligdagen - samtidig med, at det fordrer en dialog om elevernes digitale liv og trivsel. 

Hent vejledning til elevrådet
To unge sidder i et klasseværelse
Modelfoto, On©

Ung til ung undervisningen

Ung til ung er udviklet sådan, at eleverne i arbejdet med forløbet, kan aktivere deres konkrete faglighed og praktiske, kreative færdigheder. Vælger I at arbejde med Ung-til-ung i undervisningen, er det eleverne på de enkelte hold, som udvælger, undersøger og formidler en digital tematik gennem et event for de øvrige elever. 

Ung til ung kan dels inkorporeres i fagene PASE, Identitet og medborgerskab og i Teknologiforståelse. Desuden giver forløbet mulighed for, at elever på særligt PGU kan aktivere deres praktiske fagligheder og færdigheder inden for innovative processer og produktudvikling. Det er nemlig op til eleverne selv, hvordan de ønsker at sætte fokus på digital trivsel på skolen, og her er det derfor oplagt, at eleverne i udviklingen og planlægningen af eventet for de øvrige elever, aktiverer deres kreative færdigheder.

Ud over at knytte sig til konkrete faglige mål, er Ung til ung udviklet med blik for de didaktiske principper, som gælder for FGU, herunder: 

Praksisbaseret dannelse og læring: Stort set alle elever på FGU færdes på digitale platforme i deres fritid, og på den måde taget forløbet afsæt i elevernes konkrete omverden. I arbejdet med Ung til ung opnår eleverne faglig viden og får desuden styrket deres personlige, sociale og faglige kompetencer. 

Innovation og produktudvikling: I arbejdet med Ung til ung skal eleverne tænke kreativt og innovativt, når de skal udvikle deres slutprodukt og tilhørende event for de øvrige elever. I forløbet træner eleverne deres samarbejdsevner, sociale kompetencer og får opnår viden om det konkrete digitale tema, som de vil sætte til debat på skolen. 

Dannelse: Ung til ung giver eleverne redskaber til forståelse og deltagelse og understøtter, at eleverne tilegner sig grundlæggende færdigheder, der kan hjælpe eleverne til at forholde sig ansvarligt til (den digitale) verden og indgå aktivt i forskellige fællesskaber. 

Hent vejledning til undervisningen
Øvelsesark printet på papir
Modelfoto, On©

Arbejdet med Ung til ung knytter sig til følgende formål, færdigheder og kernestof for faget ‘Identitet og medborgerskab’:

  • Eleverne skal gøre sig erfaringer med demokratiske processer i relation til fællesskaber i skolen og i samfundet, samt bruge deres færdigheder i forbindelse med stillingtagen, medansvar og handling i et demokratisk samfund.
    • Eleven har færdigheder i at udvise hensigtsmæssig adfærd i den digitale verden.
      • Kernestof: Kritisk tænkning, digital dannelse og demokratisk samtale.

        Arbejdet med Ung til ung knytter sig til følgende formål, færdigheder og kernestof for faget ‘PASE’:    

        • Elevernes faglige, personlige og sociale kompetencer udvikles.
          • Eleven har færdigheder i at arbejde selvstændigt og sammen med andre.
            • Kernestof: Almen dannelse inden for kommunikation, herunder digital adfærd (...).

              Arbejdet med Ung til ung knytter sig til følgende formål, færdigheder og kernestof for faget ‘Teknologiforståelse’:

              • Eleverne forudsætninger for at begå sig og deltage som unge, digitale borgere i samfundet, styrkes.
                • Eleverne har færdigheder i at identificere etiske problemstillinger i anvendelsen af digitale teknologier.
                  • Kernestof: Digitale platforme og applikationer til anvendelse i privat, samfundsmæssigt og professionelt regi.

                    I arbejdet med Ung til ung kan eleverne på værkstedet 'Medier og kommunikation' producere forskellige kreative produkter, som sætter digital dannelse og trivsel til debat og refleksion. Eleverne kan for eksempel lave en billedudstilling om online fællesskaber, optage og klippe en kortfilm om grænser på nettet eller printe grafiske 'zines', som kan spredes rundt på skolen forud for eventet. Den digitale tematik, som eleverne ønsker at sætte i fokus på skolen, kan med andre ord formidles på netop den måde, som eleverne ønsker til deres event, og på denne måde kan deres faglighed aktiveres konkret i opgaveløsningen. 

                    I arbejdet med Ung til ung kan eleverne på værkstedet 'Køkken' eksempelvis gøre måltidet til omdrejningspunkt for det event, som de afholder for de øvrige elever. Måltidet har historisk set fungeret som samlingspunkt og kan fordre nærvær, samtale og fællesskab. Eleverne kan for eksempel invitere til en 'digital detox'-middag, hvor telefoner lægges væk forud for måltidet og hvor eleverne på værkstedet har udviklet en såkaldt 'samtalemenu', som lægger op til refleksion over det valgte digitale tema. På den måde kan eleverne på værkstedet opleve, hvordan deres konkrete faglighed pludselig kan aktiveres i arbejdet med digital trivsel. 

                    I arbejdet med Ung til ung på værkstedet 'Kunstnerisk produktion' eller 'Træ og håndværk', kan eleverne bygge en skulptur, som på kreativ vis illustrer balancen i skærmbrug, lave et skuespil om AI eller afholde en kreativ DIY-café, som skaber refleksion om elevernes valgte digitale tema. Det er helt op til eleverne, hvordan de ønsker at formidle deres digitale tematik gennem eventet, og på denne måde kan eleverne få lov at arbejde med digital trivsel på præmisser, som der er hjemmevante i og synes er sjove. 

                    Skolens udbytte

                    Uanset om I arbejder med Ung til ung i elevrådet, eller på AGU- eller PGU-hold, er der et forventet (lærings)udbytte for de deltagende elever:

                    Høj grad af elevejerskab gennem aktiv deltagelse

                    Det er først og fremmest de deltagende elever, som får lov at præge samtalen om digital dannelse på skolen, og på denne måde understøtter Ung til ung både elevejerskab og aktiv deltagelse.

                    Understøtter arbejdet med digital trivsel

                    Unges holdninger til digitale praksisser er afgørende at have som udgangspunkt i arbejdet med forebyggelse og håndtering af digital mistrivsel. Med Ung til ung får de deltagende elever mulighed for at reflektere over deres digitale trivsel.

                    Elevernes demokratiske dannelse styrkes

                    Forløbet understøtter og styrker de deltagende elevers demokratiske dannelse og selvtillid, og kan højne lysten til deltagelse, modet til at ytre holdninger og muligheden for at præge samtalen om digital dannelse på skolen.

                    Det inkluderende læringsmiljø understøttes

                    Forløbet kan fordre, at de deltagende elever oplever sig som værdifulde deltagere og vigtige bidragsydere i samtalen om digital dannelse og kan understøtte den fælles skolekultur.

                    Styrket fællesskab

                    I den fælles refleksion over digital dannelse, kan de deltagende elever oplevet en styrket følelse af samhørighed, og eleverne kan opnå større forståelse for hinanden og på den måde øge rummeligheden eleverne imellem.

                    Rum for gensidig læring

                    Forløbet kan tilpasses, så det involverer hele skolen, og der kan dermed opstå gensidig læring både unge i mellem og på tværs af generationer.

                    Styrkede innovative færdigheder

                    I arbejdet med Ung til ung skal de deltagende elever aktivere deres kreativitet, viden og (digitale) erfaringer for at kunne udvælge, undersøge og formidle en digital tematik til skolens øvrige elever, og på denne måde er forløbet med til at styrke elevernes innovative kompetencer.

                    Anvend forløbet, så det passer til jer

                    Ung til ung er udviklet med øje for både hverdagen, elevsammensætningen og praksissen på FGU. Derfor er forløbet også udviklet, så det i videst muligt omfang er simpelt at indtænke i den eksisterende skolevirkelighed, og så det taler ind i de overordnede didaktiske principper, som gælder for FGU.

                    Læs mere

                    Nedenfor kan du læse nærmere om det metodiske og didaktiske grundlag for forløbet. Du kan også finde vejledningerne på forsiden, gå på opdagelse i elevsiden, eller kigge nærmere i inspirationssiden til events. 

                    Didaktik og metode
                    Elevside
                    Inspirationsside
                    Vejledninger