Børne og Undervisningsministeriets logo
Gymnasiale uddannelserFGUErhvervsuddannelser
Om OnDannelsesprincipper
Børne og Undervisningsministeriets logo
sammen om digital dannelse

On er en platform for læring og dialog, der bidrager til en tryg digital fremtid for alle børn og unge i Danmark.

Børne og Undervisningsministeriets logo

On er finansieret af midler fra Børne- og Undervisningsministeriets Pulje til styrket indsats for digital dannelse af børn og unge.

Mere fra On

On SkoleOn HjemOn UngdomOn Fritid
Kontakt og supportPressePrivatlivs- og persondatapolitikCookiepolitikTilgængelighedserklæring

© On 2025

✔
Billede i hero, Left on read

Left on read

Når vi kommunikerer digitalt, kan det både være gennem beskeder, memes eller billeder. Det kan også være ved at bruge emojis, sende videoer eller tagge hinanden i posts. Det er for det meste hyggeligt og sjovt – men det kan også være besværligt. Der kan opstå misforståelser og konflikter, når vi kommunikerer digitalt, man kan blive ghostet eller udelukket, og i nogle tilfælde sker der digital mobning. Hvad skal vi være opmærksomme på, når vi kommunikerer digitalt?

Valg af digitalt tema

Jeres lærer har præsenteret jer for fem digitale temaer, og I har valgt det tema, som I synes var mest spændende at undersøge og vigtigst at sætte fokus på. 

Bliv klogere

Nu er det blevet tid til at blive klogere på de digitale temaer. Arbejd med minimum fire af øvelserne nedenfor. Måske I støder på viden, som I ikke allerede havde, eller måske I får en god snak og bliver klogere på hinandens meninger og perspektiver. 

Lav en aktivitet for de andre elever

Når I er blevet klogere på jeres digitale tema, skal I finde ud af, hvad for et event eller aktivitet, som I vil holde for de øvrige elever. Det behøver ikke være stort eller kompliceret - det vigtigste er, at jeres aktivitet sætter fokus på det digitale tema. I vælger helt selv formatet!

Hvorfor er det så svært at give en afvisning?! – DR3

  • Tryk på knappen nedenfor for at afspille videoklippet.
  • Når du har set videoen, skal du tale sammen med din gruppe om spørgsmålene nedenfor.
Har du nogensinde ghostet nogen? Hvorfor/hvorfor ikke?
Hvorfor tror du, at nogen vælger at ghoste i stedet for at sige tingene direkte?
Hvordan kan vi blive bedre til at håndtere svære samtaler – både online og i virkeligheden?
Klik her for at afspille videoen
🔎
Graf over antal respondenter, som gør noget, når de er vidne til online mobning

Online mobning

  • Kig på grafen, som handler om digital mobning.
  • Hvorfor tror du det kan være svært at gøre noget, når man ser, at nogen bliver mobbet online?
  • Tænker du, at der forskel på, hvordan det føles at blive mobbet digitalt og blive mobbet fysisk? Hvorfor/hvorfor ikke?


Kilde: Det Kriminalpræventive Råd, 2023

🗨

Tal om...

Hvad er forskellen på at kommunikere digitalt og ansigt til ansigt? Hvilke fordele og ulemper er der ved de forskellige måder at kommunikere på?  

Misforståelser på nettet - Center for Digital Dannelse

  • Tryk på knappen nedenfor for at afspille videoklippet.
  • Når du har set videoen, skal du enten tale sammen med andre, som også har set videoen, eller tænke på egen hånd over spørgsmålene nedenfor.
Oplever du, at der større chance for misforståelser, når man kommunikerer digitalt fremfor ansigt til ansigt? Hvorfor/hvorfor ikke?
Klik her for at afspille videoen
🤷

Hvad ville du helst?

Ville du helst være tvunget til kun at kunne bruge de emojis, som dine forældre bruger til daglig, eller at alle dine lydbeskeder automatisk ændrede din stemme til en helium-stemme? 

🧐

Ord og begreber

Nedenfor finder du et par ord og begreber, som har noget at gøre med temaet. Måske er du allerede stødt på ordene i videoerne, men måske er du stadig lidt i tvivl om, hvad de egentlig betyder. 

Tryk på ordene og læs de tilhørende beskrivelser. Brug derefter to minutter på selv at skrive alle de ord og emner, som du synes har noget at gøre med temaet.

  • Ansigtsløs kommunikation
  • Socialt pres
✉

Kære brevkasse...

Læs med på et brev til Børnetelefonen

  • Tryk på knappen nedenfor for at åbne brevet, som handler om ubehagelige beskeder på Snapchat.
  • Når du har læst brevet, skal du tale sammen med din gruppe om spørgsmålene nedenfor.
Hvad synes du om svaret fra Børnetelefonen? 
Hvad ville du selv råde en ven til at gøre, hvis de oplevede at få ubehagelige beskeder?

Husk, at du også kan søge hjælp hos Børnetelefonen, hvis du sidder med et lignende problem, som du gerne vil have råd til at håndtere. 

Klik her for at læse brevet

Rasmus Brohave fortryder det her øjeblik – P3 x DRTV

  • Tryk på knappen nedenfor for at afspille videoklippet.
  • Når du har set videoen, skal du tale sammen med din gruppe om spørgsmålene nedenfor.
Rasmus Brohave fortæller om en episode, hvor han sagde noget til en fremmed, som han efterfølgende fortrød. Har du oplevet at sige eller skrive noget online, du senere har fortrudt?
Oplever du, at folk opfører sig anderledes online sammenlignet med ansigt til ansigt? Hvordan?
Hvordan kan vi tænke os bedre om, inden vi sender en besked eller kommentar?
Klik her for at afspille videoen
🔎
Andel af børn og unge, der har haft en eller flere ubehagelige oplevelser online inden for det seneste år

Andel af børn og unge, som har haft ubehagelige oplevelser på nettet

  • Kig på grafen og aflæs fordelingen af børn og unge med ubehagelige oplevelser på nettet.
  • I hvilken aldersgruppe er der flest, der har haft en ubehagelig oplevelse på nettet?

Hvilke grunde kan der være til, at det netop er i den aldersgruppe, at flest har haft ubehagelige oplevelser?

Kilde: Epinion, 2024

Hvad er 4lgospeak?

  • Tryk på knappen nedenfor for at afspille videoklippet.
  • Når du har set videoen, skal du tale sammen med din gruppe om spørgsmålene nedenfor.
Er du nogensinde stødt på “algospeak”?
Kan du komme på eksempler på ord eller udtryk, som udspringer fra sociale medier, digitale platforme eller lignende, men som pludselig også bruges i det talte sprog?
Klik her for at afspille videoen
☜Gå tilbage til de digitale temaer
☞Gå videre til inspirationsside