Børne og Undervisningsministeriets logo
UndervisningsmaterialerUng til ung
Om OnDannelsesprincipper
Børne og Undervisningsministeriets logo
sammen om digital dannelse

mere fra on

on-skole.dkon-hjem.dkon-ungdom.dkon-fritid.dkon-undervisning.dkon-digitalfrontløber.dk
Børne og Undervisningsministeriets logo

On er finansieret af midler fra Børne- og Undervisningsministeriets Pulje til styrket indsats for digital dannelse af børn og unge.

Kontakt og supportPressePrivatlivs- og persondatapolitikCookiepolitik

© On 2025

✔
Teenager ligger i seng med smartphone

Left on read

Når vi kommunikerer digitalt, kan det både være gennem beskeder, via memes eller billeder, ved at bruge emojis eller ved at videresende videoer eller tagge hinanden. Det er for det meste hyggeligt og sjovt – men det kan også være besværligt. Der kan opstå misforståelser og konflikter, når vi kommunikerer digitalt, man kan blive ghostet eller udelukket, og i nogle tilfælde sker der også digital mobning. Hvad skal vi være opmærksomme på, når vi kommunikerer digitalt?

Gå på opdagelse

Nu er det blevet tid til, at I skal dykke lidt dybere ned i jeres tema. Måske I allerede nu ved, hvad jeres event skal handle om, eller måske I stadig er lidt i tvivl. Uanset om I har besluttet indholdet for jeres event eller ej, skal I nu gå på opdagelse her på temasiden. Måske støder I på viden, som I ikke allerede havde, eller måske I får en god snak og bliver klogere på hinandens meninger og perspektiver. 

Her på temasiden finder I en masse information om jeres digitale tema. Se et udpluk at videoerne, tal om spørgsmålene og kig på graferne. Det vigtigste er ikke, at I når igennem det hele - det vigtigste er, at I får talt om, hvad I tænker om det digitale tema. 

Elevside
Inspirationsside

Der er hjælp at hente

Har du oplevet noget på nettet, som du ikke ved, hvordan du skal håndtere? Måske er der sket noget ubehageligt online, måske du har været udsat for mobning eller en digital krænkelse - eller måske du bare har brug for nogen at tale med. Kig med nedenfor. 

🔎
Når unge overværer digitale krænkelser - Det Kriminalpræventive Råd, 2023

Online mobning

  • Kig på grafen og se på fordelingen af besvarelser.
    • Hvorfor tror du, at det for nogen kan være svært at gøre noget, når de er vidne til, at nogen de kender bliver drillet online?


      Kilde: Når unge overværer digitale krænkelser - Det Kriminalpræventive Råd, 2023

      Hvorfor er det så svært at give en afvisning?! – DR3

      Har du nogensinde ghostet nogen? Hvorfor/hvorfor ikke?
      Hvorfor tror du, at nogle vælger at ghoste i stedet for at sige tingene direkte?
      Hvordan kan vi blive bedre til at håndtere svære samtaler – både online og i virkeligheden?
      Klik her for at afspille videoen
      🗨

      Tal om...

      • Har du prøvet at føle dig udenfor i en digital sammenhæng - fx i en gruppechat eller på sociale medier?
        • Hvordan kan vi blive bedre til at inkludere hinanden online?

          Misforståelser på nettet - Center for Digital Dannelse

          Oplever du, at der større chance for misforståelser, når man kommunikerer digitalt fremfor ansigt-til-ansigt? Hvorfor/hvorfor ikke?
          Klik her for at afspille videoen
          ✉

          Kære brevkasse...

          Læs med på et brev til Børnetelefonen

          • Tryk på knappen nedenfor for at åbne brevet, som handler om ubehagelige beskeder på Snapchat.
            • Når I har læst brevet, skal I enten tale sammen i grupper, eller tænke på egen hånd over spørgsmålene nedenfor:
              Hvad ville du/I svare på brevet?
              Hvilke råd ville du/I give?
              Hvad synes du/I om svaret fra Børnetelefonen?

              Husk, at du kan søge hjælp hos Børnetelefonen, hvis du har oplevet noget ubehageligt på nettet. 

              Klik her for at læse brevet

              Rasmus Brohave fortryder det her øjeblik – P3 x DRTV

              Rasmus Brohave fortæller om en episode, hvor han sagde noget til en fremmed, som han efterfølgende fortrød. Har du oplevet at sige eller skrive noget online, du senere har fortrudt?
              Oplever du, at folk opfører sig anderledes online sammenlignet med ansigt-til-ansigt?
              Hvordan kan vi tænke os bedre om, inden vi sender en besked eller kommentar?
              Klik her for at afspille videoen
              🔎
              Billede til boks

              Andel af bør og unge, som har haft ubehagelige oplevelser på nettet

              • Kig på grafen og aflæs fordelingen af børn og unge med ubehagelige oplevelser på nettet.
                • Hvilke grupper synes du skiller sig mest ud fra de andre? Hvorfor tror du at de gør det?

                  Hvad er 4lgospeak?

                  Er du nogensinde stødt på “algospeak”?
                  Kan du komme på eksempler på ord eller udtryk, som udspringer fra sociale medier, digitale platforme eller lignende, men som pludselig også bruges i det talte sprog?
                  Klik her for at afspille videoen