Børne og Undervisningsministeriets logo
UndervisningsmaterialerUng til ung
Om OnDannelsesprincipper
Børne og Undervisningsministeriets logo
sammen om digital dannelse

mere fra on

on-skole.dkon-hjem.dkon-ungdom.dkon-fritid.dkon-undervisning.dkon-digitalfrontløber.dk
Børne og Undervisningsministeriets logo

On er finansieret af midler fra Børne- og Undervisningsministeriets Pulje til styrket indsats for digital dannelse af børn og unge.

Kontakt og supportPressePrivatlivs- og persondatapolitikCookiepolitikTilgængelighedserklæring

© On 2025

🙌
Billede i hero, Fællesskaber og safer spaces

Fællesskaber og safer spaces

Med digitale medier er det blevet nemmere at finde inspiration, lære nye ting og finde fællesskaber med andre, som måske ligner os selv, eller har samme interesser. Men vi kan også støde på fællesskaber, som er negative og hvor det for eksempel handler om at udstille andre, sladre eller dele ubehageligt indhold. Hvilke forskellige typer af online fællesskaber findes der, og hvordan kender vi forskel på dem?

Valg af digitalt tema

Jeres lærer har præsenteret jer for fem digitale temaer, og I har valgt det tema, som I synes var mest spændende at undersøge og vigtigst at sætte fokus på. 

Bliv klogere

Nu er det blevet tid til at blive klogere på de digitale temaer. Arbejd med minimum fire af øvelserne nedenfor. Måske I støder på viden, som I ikke allerede havde, eller måske I får en god snak og bliver klogere på hinandens meninger og perspektiver. 

Lav en aktivitet for de andre elever

Når I er blevet klogere på jeres digitale tema, skal I finde ud af, hvad for et event eller aktivitet, som I vil holde for de øvrige elever. Det behøver ikke være stort eller kompliceret - det vigtigste er, at jeres aktivitet sætter fokus på det digitale tema. I vælger helt selv formatet!

✉

Kære Brevkasse...

Læs med på et brev til Cyberhus’ Brevkasse

  • Tryk på knappen nedenfor for at åbne brevet, som handler om at have fundet venner og fællesskab online.
  • Når du har læst brevet, skal du enten tale sammen med andre i en gruppe, som også har læst brevet, eller tænke på egen hånd over spørgsmålene nedenfor.
Hvad synes du om svaret fra Cyberhus' Brevkasse? 
Hvad ville du råde din ven til at gøre, hvis de stod i samme situation?

Husk, at du også kan søge hjælp hos Cyberhus, hvis du sidder med et lignende problem, som du gerne vil have råd til at håndtere. 

Klik her for at læse brevet

The Remarkable Life of Ibelin | Official Trailer - Netflix

  • Tryk på knappen nedenfor for at afspille videoklippet.
  • Når du har set videoen, skal du enten tale sammen med andre, som også har set videoen, eller tænke på egen hånd over spørgsmålene nedenfor.
Kan du komme i tanke om eksempler på positive fællesskaber inden for gaming? Er du selv en del af nogen? 
Kan du selv genkende, hvordan gaming kan være både en social og en ensom oplevelse?
Synes du, at der er forskel på at være social i den fysiske verden og i en online verden? Hvorfor/hvorfor ikke?
Klik her for at afspille videoen
Graf over andel af børn i 8. klasse, der er på sociale medier, for at dyrke venskaber.

Sociale medier og fællesskaber

1. Kig på grafen, som viser andelen af 8. klasses elever, som er på sociale medier for at dyrke venskaber. 

2. Undersøgelsen er lavet blandt elever i 8.klasse. Hvordan tror du den ville se ud, hvis man spurgte unge på din egen alder? 

3. Er du selv på sociale medier? Hvis ja, hvad er de primære årsager til, at du er på sociale medier? 

Kilde: Børns Vilkår, 2022

Hvad er en incel? – P3 Essensen

  • Tryk på knappen nedenfor for at afspille videoklippet.
  • Når du har set videoen, skal du enten tale sammen med andre, som også har set videoen, eller tænke på egen hånd over spørgsmålene nedenfor.
Hvad tror du medvirker til, at nogen bliver en del af et incel-fællesskab?
Hvordan kan man hjælpe nogen, der er på vej ind i et negativt online-fællesskab?
Klik her for at afspille videoen

Skal vi være bange for sider som 4chan?

1. Tryk på knappen nedenfor for at afspille videoklippet. 

2. Når du har set videoen, skal du enten tale sammen med andre, som også har set videoen, eller tænke på egen hånd over spørgsmålene nedenfor.

Hvad gør sider som 4chan anderledes end andre sociale medier?
Hvorfor tror du, at nogle bliver draget af ekstreme online-fællesskaber?
Hvordan kan man undgå at blive påvirket af hadefulde eller radikale grupper på nettet?
Klik her for at afspille videoen

Helene er influencer og ønsker at normalisere dværgvækst

  • Tryk på knappen nedenfor for at afspille videoklippet. 
  • Når du har set videoen, skal du enten tale sammen med andre, som også har set videoen, eller tænke på egen hånd over spørgsmålene nedenfor.
Kender du til andre influencere, som skaber positive fællesskaber online? Hvem?
Har du selv set eksempler på, at nogen er blevet udsat for online hate på grund af deres udseende eller hobby? 
Klik her for at afspille videoen
🗨

Tal om...

Synes du digitale fællesskaber kan være ligeså vigtige som fysiske fællesskaber? Og hvilke fordele og ulemper kan der være forbundet med primært at være en del af digitale fællesskaber? 

🔎
Graf over andel af børn i 8. klasse, der gamer for at dyrker venskaber

Gaming og fællesskaber

1. Kig på grafen, som viser andelen af børn i 8. klasse, der gamer for at dyrke venskaber. 

2. Tænker du, at der er forskel på gaming-venner og fx venner, som man har fået i skolen? Hvorfor/hvorfor ikke? 

3. Hvilke andre grunde kan der være til at man synes det er fedt at game?

Kilde: Børns Vilkår, 2022

🤛

Hvad ville du helst?

Ville du helst prøve tre måneder, hvor du kun kunne kommunikere med dine venner online, eller prøve tre måneder, hvor du kun kunne kommunikere med dine venner ansigt til ansigt?  

🧐

Ord og begreber

Nedenfor finder du et par ord og begreber, som relaterer sig til temaet. Måske er du allerede stødt på ordene i videoerne, men måske er du stadig lidt i tvivl om, hvad de egentlig betyder. 

Tryk på ordene og læs de tilhørende beskrivelser. Brug derefter to minutter på selv at skrive alle de ord og emner, som du synes har noget at gøre med temaet. 

  • Safer space
  • Ekkokammer
  • Ekstremisme
☜Gå tilbage til de digitale temaer
☞Gå videre til inspirationsside