
Med digitale medier er det blevet nemmere at finde inspiration, lære nye ting og finde fællesskaber med andre, som måske ligner os selv, eller har samme interesser. Men vi kan også støde på fællesskaber, som er negative og hvor det for eksempel handler om at udstille andre, sladre eller dele ubehageligt indhold. Hvilke forskellige typer af online fællesskaber findes der, og hvordan kender vi forskel på dem?
Jeres lærer har præsenteret jer for fem digitale temaer, og I har valgt det tema, som I synes var mest spændende at undersøge og vigtigst at sætte fokus på.
Nu er det blevet tid til at blive klogere på de digitale temaer. Arbejd med minimum fire af øvelserne nedenfor. Måske I støder på viden, som I ikke allerede havde, eller måske I får en god snak og bliver klogere på hinandens meninger og perspektiver.
Når I er blevet klogere på jeres digitale tema, skal I finde ud af, hvad for et event eller aktivitet, som I vil holde for de øvrige elever. Det behøver ikke være stort eller kompliceret - det vigtigste er, at jeres aktivitet sætter fokus på det digitale tema. I vælger helt selv formatet!
Husk, at du også kan søge hjælp hos Cyberhus, hvis du sidder med et lignende problem, som du gerne vil have råd til at håndtere.
1. Kig på grafen, som viser andelen af 8. klasses elever, som er på sociale medier for at dyrke venskaber.
2. Undersøgelsen er lavet blandt elever i 8.klasse. Hvordan tror du den ville se ud, hvis man spurgte unge på din egen alder?
3. Er du selv på sociale medier? Hvis ja, hvad er de primære årsager til, at du er på sociale medier?
Kilde: Børns Vilkår, 2022
1. Tryk på knappen nedenfor for at afspille videoklippet.
2. Når du har set videoen, skal du enten tale sammen med andre, som også har set videoen, eller tænke på egen hånd over spørgsmålene nedenfor.
Synes du digitale fællesskaber kan være ligeså vigtige som fysiske fællesskaber? Og hvilke fordele og ulemper kan der være forbundet med primært at være en del af digitale fællesskaber?
1. Kig på grafen, som viser andelen af børn i 8. klasse, der gamer for at dyrke venskaber.
2. Tænker du, at der er forskel på gaming-venner og fx venner, som man har fået i skolen? Hvorfor/hvorfor ikke?
3. Hvilke andre grunde kan der være til at man synes det er fedt at game?
Kilde: Børns Vilkår, 2022
Ville du helst prøve tre måneder, hvor du kun kunne kommunikere med dine venner online, eller prøve tre måneder, hvor du kun kunne kommunikere med dine venner ansigt til ansigt?
Nedenfor finder du et par ord og begreber, som relaterer sig til temaet. Måske er du allerede stødt på ordene i videoerne, men måske er du stadig lidt i tvivl om, hvad de egentlig betyder.
Tryk på ordene og læs de tilhørende beskrivelser. Brug derefter to minutter på selv at skrive alle de ord og emner, som du synes har noget at gøre med temaet.